onsdag den 13. januar 2016

Tekst af Lars Olsen "uddannelse for de mange" kap. 1

Opgave til tekst vi har fået af Jan, som er en af vores lærer i dette modul 5 - medborgerskab og samskabelse.  

Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens ”uddannelses for de mange”
1)  På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
Det er et tværfagligt samarbejde mellem Tech College Aalborg og nordjyske folkeskoler. Det er et samskabelsesprojekt fordi eleverne skaber noget sammen, både med deres fædre og med lærerne fra henholdsvis deres klasse og fra Tech College Aalborg.   

2)  Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i folkeskolen?
Effekten er at eleverne får en større viden omkring de forskellige ungdomsuddannelser og erhverv, som de måske ikke havde tænkt på før. Eleverne får også nogle redskaber til at arbejde sammen med andre, på trods af at de ikke ligger det samme sted fagligt. Det er også med til at de elever som ikke er stærke bogligt, kan se der er mulighed for en anden form for ungdomsuddannelse end fx gymnasiet.   


3)  Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?
Han mener at Danmarks fremtid ikke kun ligger i videnssamfund, som der bliver fokuseret på i de seneste år. (Alle skal på gymnasiet). Men vi skal også have et fokus på evnen til at omsætte konkret produktion. Han mener også at uddannelsesverden skal gennemsyres af et tæt samspil mellem teori og praksis – det vil være en fordel for alle.     


 4)  Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke profiterer af folkeskolen?
Der gives der udtryk for i teksten at, eleverne der ikke er boglige stærke, har stor risiko for at ende som deres forældre, uuddannet. – Hvis de ikke bliver gjort opmærksomme på de praktiske uddannelser, som fx murer, tømrer osv.  


  5)  Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift. Jeres samskabelseseprojekt?
Selvom man har forskellige kompetencer kan man godt lærer noget at hinanden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar