Opgave til tekst vi har fået af Jan, som er en af vores lærer i dette modul 5 - medborgerskab og samskabelse.
Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens
”uddannelses for de mange”
1) På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at
argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
Det er et tværfagligt
samarbejde mellem Tech College Aalborg og nordjyske folkeskoler. Det er et
samskabelsesprojekt fordi eleverne skaber noget sammen, både med deres fædre og
med lærerne fra henholdsvis deres klasse og fra Tech College Aalborg.
2) Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i
folkeskolen?
Effekten er at eleverne får
en større viden omkring de forskellige ungdomsuddannelser og erhverv, som de
måske ikke havde tænkt på før. Eleverne får også nogle redskaber til at arbejde
sammen med andre, på trods af at de ikke ligger det samme sted fagligt. Det er
også med til at de elever som ikke er stærke bogligt, kan se der er mulighed
for en anden form for ungdomsuddannelse end fx gymnasiet.
3) Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?
Han mener at Danmarks
fremtid ikke kun ligger i videnssamfund, som der bliver fokuseret på i de
seneste år. (Alle skal på gymnasiet).
Men vi skal også have et fokus på evnen til at omsætte konkret produktion. Han
mener også at uddannelsesverden skal gennemsyres af et tæt samspil mellem teori
og praksis – det vil være en fordel for alle.
4) Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke
profiterer af folkeskolen?
Der gives der udtryk for
i teksten at, eleverne der ikke er boglige stærke, har stor risiko for at ende
som deres forældre, uuddannet. – Hvis de ikke bliver gjort opmærksomme på de
praktiske uddannelser, som fx murer, tømrer osv.
5) Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift. Jeres
samskabelseseprojekt?
Selvom man har forskellige kompetencer kan man godt lærer
noget at hinanden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar